Le 18 septembre 1980, à Damascus, dans l’Arkansas, sur une base de l’Armée de l’air abritant le missile nucléaire Titan II, le plus potentiellement meurtrier de l’arsenal américain, deux hommes sont chargés de rechercher la cause d’une légère baisse de pression dans le silo de l’ogive. Après une journée de travail de près de douze heures, l’un de ces jeunes soldats, Dave Powell, commet une erreur de procédure pour pénétrer dans l’habitacle ultrasécurisé où dort le monstre.
Le jeune artiste ukrainien Fedor Alexandrovitch et le réalisateur Chad Gracia enquêtent sur la catastrophe de Tchernobyl : et si ce n'était pas un accident ?
Comment vivre avec une invention capable de détruire la planète ? S'appuyant sur de spectaculaires archives récemment restaurées et rendues publiques, une captivante plongée dans l'histoire de la bombe atomique, de sa conception à la manière dont elle a changé le monde.
The film spans from March 11, 2001 to September 19, 2011, starting with Noland's own experience in the Tōhoku Earthquake and tsunami, Fukushima Daiichi nuclear disaster followed by volunteer activities in Ofunato
Surviving the Tsunami brings together social, environmental, and personal perspectives of the national catastrophe of the Fukushima nuclear meltdown. In the documentary, Kyoko Miyake travels back to her hometown in Namie, Fukushima, to revisit her old life and assess the trauma still lingering from the disaster. She revisits Namie, her mother's hometown and meets the people who depended on the success of the nuclear plant for their livelihood. The film also follows Bunsei Watanabe and Kyoko Miyake's Aunt Kuniko, two people who hope for the rejuvenation of Namie, despite the disaster that has occurred. Despite having lost family, friends, and jobs due to the meltdown and subsequent fear of the contamination zone, these two individuals are determined to rebuild their towns and neighborhoods and bring back the sense of community they once had. The film follows the residents of Namie, with emphasis on the experiences of Aunt Kuniko, as they come to terms with the reality of living in or near the "radiation zone" left in the wake the plant's nuclear meltdown. Surviving the Tsunami offers a different perspective on Japanese culture, national identity, human adaption, and global nuclear energy and proliferation.
Le film Gentilly Or Not to Be pose la question suivante aux défenseurs du nucléaire et à ses détracteurs : au-delà des risques d’accidents et de gestion de déchets irradiés, quels sont les impacts du nucléaire sur la santé humaine? Les réalisateurs se demandent aussi s'il est préférable "d'aller de l’avant avec la réfection de Gentilly-2, ou bien profiter de l’occasion pour se tourner vers des sources d’énergie alternatives".
Twenty-five years have passed since Valeriy Starodumov worked as a dosimeter scout in September 1986. Valeriy worked at the epicenter of the explosion, the reactor's operation area, which was the most radioactive part of the site. The protagonist, a direct participant in the operation, went to the roof himself and brought people there after a failed attempt to clear the area with robots. At the government level, it was decided to assign soldiers and cadets of military schools to the task of cleaning the roofs. Unique pictures of the events of 1986 are widely used in the film. "Chernobyl.3828" is dedicated to people who saved the world from the radioactive contamination at the cost of their health and life.